Munan ravintosisältö on runsas,
se sisältää aminohappokoostumukseltaan
hyvänlaatuista proteiinia, monia kivennäis-
ja hivenaineita ja vain vähän hiilihydraatteja.
Muna on lisäaineeton tuoretuote,
jota useat ravitsemusasiantuntijat
pitävät lähes terveystuotteena.
Totta on, että muna pitää hyvin
nälkää
ja auttaa jaksamaan.
Reseptit

Ravintotietoa

  • You are here:
  • Home
  • Ravintotietoa

Monet ihmiset ovat karttaneet kananmunaa ruokavaliossaan, sillä sen on luultu vaikuttavan haitallisesti veren kolesterolipitoisuuteen. Viime vuosina saatujen tutkimustulosten perusteella kananmunaa on kuitenkin syyllistetty turhaan. Ruokavalion kolesteroli vaikuttaa suurimmalla osalla väestöä vain vähän veren kolesterolipitoisuuteen, eikä kolesterolin saanti ole tutkimuksissa juuri ollut yhteydessä suurempaan sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tämän totesi viimeksi Itä-Suomen Yliopiston tutkimus.

Perusterveen ihmisen ei siis tarvitse vältellä kananmunia. Kananmuna on ravintosisällöltään yksi monipuolisimmista ruoka-aineista. Valkuainen sisältää pääosin proteiinia, vettä ja joitain kivennäisaineita. Keltuaisessa on rasvaa, kaikkia rasvaliukoisia vitamiineja, kivennäisaineita ja proteiinia.

Kananmunien terveellisyyttä tutkineen Turun yliopiston professori Rainer Huopalahden mukaan suurin osa väestöstä voisi syödä neljä kertaa viikossa kananmunaa. Kananmunasta löytyy lähes kaikkea muuta terveellistä paitsi C-vitamiinia, jos sen sisältämää kolesterolia ei huomioida. Munista saa muun muassa valkuaisaineosia, jotka laskevat verenpainetta ja toimivat tiettyjä virustauteja vastaan. Lisäksi niiden keltuaisen väriaineita tarvitaan estämään silmänpohjan rappeumaa.

Hoikistavan vaikutuksensa lisäksi kananmunien on todettu sisältävän koliini-nimistä B-vitamiinia joka vaikuttaa positiivisesti sydämen, verisuonten ja hermoston toimintaan.

Cambridgen yliopiston Neuron-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa selvisi, että kananmunan valkuaisen runsaat proteiinit auttavat vapauttamaan kehoon oreksiini-nimistä hormonia. Kyseinen hormoni vaikuttaa esimerkiksi ruokahaluun ja virkeyteen.

Tutkijat kehottavatkin ihmisiä syömään töissä välipalaksi kananmunia, jotta he jaksaisivat tehdä työnsä paremmin. Munatauko piristää päivää!

Luteiinin on havaittu pienentävän harmaakaihin ja silmänpohjan ikärappeuman riskiä. Silmänpohjan ikärappeuma on yleisimpiä näkövammaisuuden aiheuttajia Suomessa, ja sitä sairastaa kolmannes yli 60-vuotiaista.Tutkija Jaakko Hiidenhovi (Luke) toteaa, että vaikka kananmunassa on luteiinia vain 0,2 - 0,3 milligrammaa per muna niin kananmunan luteiini imeytyy kuitenkin tehokkaasti elimistöön. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kananmunasta saatu luteiini imeytyy elimistöön monikertaisesti tehokaammin kuin vihreistä kasviksista tai ravintolisistä saatu luteiini.

Kananmunan ravintosisältö / 100 g

Yksi muna painaa noin 55 g
energiaa143 kcal/597 kj
valkuaisaineita12,5 g
hiilihydraatteja0,3 g
proteiinia12,5 g
rasvaa10,3 g
A-vitamiinia263,2µg
D-vitamiinia2,2 µg
Folaattia58,3 µg
B12 -vitamiinia2,5 µg
Seleeniä24,9 µg

Accordion item title

Accordion item content

Accordion item title

Accordion item content

Accordion item title

Accordion item content

Jäsenyritykset:
Muna Foods Oy  •  Munax  •  Kieku  •  Farmimuna  •  Suomen Rehu  •  LSK Poultry  •  Haaviston siitoskanala  •  Tonest  •  Rehux  •  Närpiön Munapakkaamo  •  Munatukku Nikula  •  Kurjessuon Munapakkaamo  •  Suomen Siipikarjaliitto