Munan ravintosisältö on runsas,
se sisältää aminohappokoostumukseltaan
hyvänlaatuista proteiinia, monia kivennäis-
ja hivenaineita ja vain vähän hiilihydraatteja.
Muna on lisäaineeton tuoretuote,
jota useat ravitsemusasiantuntijat
pitävät lähes terveystuotteena.
Totta on, että muna pitää hyvin
nälkää
ja auttaa jaksamaan.
Reseptit

Liikunta

  • You are here:
  • Home
  • Liikunta

Liikunnalla kohennamme kuntoa ja ylläpidämme terveyttämme. Liikunnasta saa myös paljon iloa ja nautintoa elämään. Ruokavaliolla on suuri merkitys liikkuville ihmisille. Kuntoilijan ruokavalion tavoitteena on kokonaisuus, josta saadaan riittävästi energiaa ja kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Aterioiden suunnittelu ja niiden järkevä rytmittäminen on tärkeää. Oikeanlaista ruokaa tulisi saada oikeaan aikaan, jotta harjoittelu ja palautuminen tehostuisivat ja kunnon kehitys olisi tehokasta.

Proteiinin riittävä saanti on urheilijalla tärkeää mm. lihasten kehityksen, vastustuskyvyn ylläpidon ja normaalin hormonaalisen toiminnan takia. Liian vähäinen proteiinin saanti heikentää suorituskykyä, kehitystä ja palautumista sekä lisää sairastumisriskiä. Proteiinit toimivat kudosten rakenteellisina osina esimerkiksi lihaksissa, jänteissä, kalvoissa, ihossa, luustossa jne.

Proteiinit tukevat myös painonhallintaa ja auttavat palautumaan urheilusuorituksesta. Paljon proteiineja sisältävät muun muassa kananmunat, juusto, kala, palkokasvit, liha, kana, ja pähkinät. Proteiinien ravitsemuksellinen laatu määritellään niiden sisältämien aminohappojen mukaan. Kananmunan sisältämä proteiini antaa tasaisesti sulavaa pitkäkestoista energiaa, eikä aiheuta piikkiä verensokeritasoissa. Yhdestä kananmunasta saa yli kuusi grammaa laadukasta proteiinia, mikä on 13 prosenttia suositellusta päiväsaannista. (100 grammassa 12,5 g)

On todettu, että kananmunan proteiini auttaa sekä lapsia että aikuisia lihasmassan lisäämisessä ja ylläpitämisessä. Munissa on myös runsaasti leusiinia, joka auttaa lihaksia hyödyntämään energiaa ja palautumaan rasituksesta. (Professori Donald L. Layman USA Nutrition Today julkaisu). Tutkimuksissa on myös todettu, että suurin osa proteiinista syödään iltaisin, vaikka aamiaisella syöty proteiini on eduksi lihasten muodostumiselle ja kylläisyyden tunteelle.

Jäsenyritykset:
Muna Foods Oy  •  Munax  •  Kieku  •  Farmimuna  •  Suomen Rehu  •  LSK Poultry  •  Haaviston siitoskanala  •  Tonest  •  Rehux  •  Närpiön Munapakkaamo  •  Munatukku Nikula  •  Kurjessuon Munapakkaamo  •  Suomen Siipikarjaliitto